Om oss Bli medlem Logga in

Oscarsstatyetten- “catch it if you can”, DiCaprio

28 februari, 2016

Bildkälla: https://i.ytimg.com/vi/_mkTHtJNVys/maxresdefault.jpg

Skribent

Astrid Olsson

Dela detta

 

Jack Dawson, Romeo, DiCaprio, Leo, Leonardo har varit nominerad för en Oscar fyra gånger: en gång för bästa manliga biroll och tre gånger för bästa manliga huvudroll. Det finns nog ingen annan skådespelare i dagsläget som är så omdiskuterad när det gäller Oscarsstatyetten. Precis som en av hans filmer heter, “Catch me if you can” (2002), verkar Oscarsstatytetten vara svårfångad för DiCaprio. När kommer han få sin Oscar? Alla har sina teorier, det finns så kallade expertkommentatorer som gör djupgående analyser om varför han inte fick Oscarn vid just den prisgalan, det diskuterars om det på talk shows, men vi känner bäst till denna diskussion genom diverse gifs. För femte gången är han nominerad och denna gången som Hugh Glass i Alejando González Iñárritus “The Revenant”. Första intrycket jag fick av filmen var en wow-känsla. När det inte ens fanns någon längre sammanfattning och beskrivning av filmen på Imdb, utan endast “1800-tals thriller som utspelar sig i Alaska” förstod jag att det här skulle bli ett stort projekt, dessutom för att Alejandro González Iñárritu regisserar. Stort projekt räcker inte för denna film; det är ett grandiöst projekt. Allt i filmen är filmat för vad de kallar i Hollywood “natural light” och det är filmat i riktiga miljöer. Med ett sådant storslaget projekt så tänker man kanske att han borde få en Oscar. Är det nu Leonardo Dicaprio ska få sin Oscar?

 

När jag först fick reda på de nominerade för kategorin “bästa manliga huvudroll” och motiveringarna bakom var jag aningen tveksam över att han skulle kamma hem segern. Alla de nominerade var värdiga kandidater: Michael Fassbender har fått oerhört bra kritik för sin gestaltning av Steve Jobs och Bryan Cranston som är vår allas favoritmeth-kemilärare vet jag kan spela rollen. Dessutom finns ju en viss Eddie Redmeyne med i leken där han har blivit nominerad för sin tolkning av Lili Elbe, den första att genomgå en könskorrigering. Utan att behöva förklara det vidare förstår man att Eddie har axlat en tung roll. Kort sagt, vägen till en Oscar för DiCaprio kan vara lika så nära men så långt borta som det gröna ljuset var för  Leonardos förre karaktär, Jay Gatsby; det vill säga ingen Oscar alls.

 

Till slut gick jag och såg “The Revenant”. Trailern hade uppfyllt sitt uppdrag och jag var som man säger “hypad”.  Jag har aldrig suttit så rakryggad och fastklistad i en biofåtölj tidigare. Tröttheten som jag var orolig för att drabba mig hände inte, mina ögon var uppspärrade under hela filmvisningen. Det finns ett adjektiv som beskriver filmen: rå. Till min förvåning hade Leonardo väldigt få repliker i hela filmen, istället möttes vi av minspel, gester och skrik. Inte heller nu kände jag mig övertygad om att han skulle kamma hem Oscarn, det var snarare birollsinnehavaren Tom Hardy som imponerade mest på mig. När det gått en dag rannsakade jag mig själv. Till att börja med så tvivlade jag på hans chanser för att få en Oscar eftersom att jag inte var helt såld på filmen. När jag tänkt till kom jag till en viktig insikt: Alejandros film är konst snarare än underhållning, och det är hantverket bakom filmen som är det stora, vilket kan vara svårt att ta till sig. Jag insåg dessutom att skådespeleri är mer än bara ord och repliker. Faktum är att det är just minspel och rösten som ger orden sin trovärdighet. Leonardo visar verkligen att “tala är silver, tiga är guld” i “The Revenant”, och det kan inte ha varit en lätt uppgift. Att göra sig förstådd utan ord är nog bland det mest utmanande som finns för en skådespelare. Jag ändrade helt min uppfattning om hans insats efter att jag kommit till dessa insikter. Leonardos chanser för att få en Oscar ökade avsevärt i mina ögon.

 

Min uppfattning gällande hans chans för att få en Oscar stärktes ytterligare då han har vunnit Golden Globe för bästa manliga huvudroll, SAG award för bästa manliga huvudroll och BAFTA för bästa manliga huvudroll. Det är bara ett viktigt pris kvar för denna rolltolkning: Oscar. Jag kan nog kalla mig för ett Leo-fan då jag sett 23 utav 26 filmer där han är bland huvudrollerna, det vill säga i princip alla hans filmer. För att vara kritisk vet jag inte om Leos senaste prestation är av samma kaliber som hans insatser i “What’s eating Gilbert Grape” och “Blood Diamond”, två roller han verkligen förjänade en Oscar för. I “What’s eating Gilbert Grape spelar han en utvecklingsstörd pojke och är fullständigt lysande, han är rollen. Danny Archer är en diamantsmugglare från Zimbabwe och här gör DiCaprio en prickfri afrikaans dialekt, det är mästerligt. Kanske tycker jag att han förtjänade den allra mest för “What’s eating Gilbert Grape”, men “The Revenant” ska absolut inte förbises.

 

Oscarsgalan äger rum den 28 februari och jag vågar fortfarande inte favorittippa vinnaren för bästa manliga huvudroll. Det enda som tar emot när jag säger att Leonardo ska vinna Oscarn är att det är ett så självklart val. Det blir nästan som att han bara borde vinna för att “det är ju Leonardo” och för att han har varit nominerad fem gånger. För hans mentor Martin Scorsese blev det en efterlängtad Oscar för bästa regi för “The Departed” i princip för att ge honom ett välförtjänat erkännande som filmskapare. Han hade hunnit bli nominerad fem gånger i samma kategori innan vinsten för “The Departed”. Jag avskyr att ha fel, så jag tänker nog låta det vara osagt vem som vinner bästa manliga huvudroll, men magkänslan lutar trots det åt DiCaprio ändå. Som Leo-fan och film-fan är min enda önskan att den som får priset ska vara välförtjänd. Nog vill jag att den store Leonardo ska få en Oscar, men det ska vara för rätt film. Att få en Oscar ska vara prestigefyllt och nästintill ouppnåreligt, vilket akademin tyvärr verkar ha missat när de gav Jennifer Lawrence en oscar för bästa kvinnliga huvudroll för “The Silver Linings Playbook”. De verkar inte heller ha lärt sig av sitt misstag då de gett henne ytterligare en nominering för samma kategori inför denna års gala.

 

Låt den bäste skådespelare vinna detta pris, fast igen, det kanske blir lite svårt då #Oscarssowhite.

 

Skribent: Astrid Olsson